Mont Blanc

(italsky Monte Bianco, v překladu bílá hora) je nejvyšší hora Alp a států EU, vypínající se v Montblanském masivu na francouzsko-italském pomezí do výšky 4 810 m n. m. Mont Blanc je tradičně považován za nejvyšší vrchol Evropy, avšak z důvodu neexistující metodiky pro přesné určení evropskoasijské hranice musí být tento titul připisován i kavkazské hoře Elbrus (5 642 m n. m.).

Vrchol hory leží na francouzském území a hornina (tyčící se do nadmořské výšky 4 792 m) je kryta ledovým příkrovem o proměnlivé tloušťce 14-23 m. Při expertním měření provedeném v září 2009 byla výška hory stanovena na 4 810,45 metrů nad hladinou moře.[1]

Nápad vyrazit na Mont Blanc se rodil dlouho a třikrát byl neúspěšný kvůli počasí.  V září 2010 jsme se Klárkou rozhodli to zkusit z francouzské strany normálkou.

Ideálně je potřeba na výstup 3 dny s dobrým počasím. Výchozích bodů je několik, my jsme zvolili parkoviště pod lanovkou v LES HOUCHES (800 m.n.m.)

Plánovaná trasa je Les Houches – Col de Vosa – Col du Mt. Lachat – Barague Foresti des Rognes – Tete Rousse – Augille du Gouter (nocleh) – Valotka – Vrchol – zpět Valotka – Augille du Gouter – Tete Rousse (nocleh) – Nid dAigle – Lachat – Bellevue – Les Houches

Náš plán počítá s výstupem na těžko, včetně stanu a vaření. Také chceme ušetřit za lanovku a maximálně i za vlak.

Vyrážíme z LES HOUCHES pěšky s batohama v 5:30 ráno po bikový trase směrem na COL DE VOSA. Cesta trvá cca 3 hod. 3:30 úplně na pohodu.

V Col de Vosa čekáme na zubačku, kterou se chceme dostat až na Nid dAigle, ale zubačka je v rekonstrukci a tak končí už na COL DU MT. LACHAT (2077 m.n.m). Cesta stojí 5 EUR na osobu, ale jeli jsme zadarmo, protože průvodčí neměla lístky.

Z Lachatu  šlapeme ve štrůdlu lidí směrem na BARAGUE FORESTI DES ROGNES (2853 m.n.m). Cesta nám zabrala cca 2 hod. a většinu jsem šli na mačkách protože bylo dost namrzlo.

Cesta pokračuje z Rognes na chatu TETE ROUSSE (3204 m.n.m). Celkem 1,5 hod. Cestou se jde kolem krásného hřebínku a od chaty je krásný výhled na kuloár nad chatou. U chaty jsou placi na stany, je zde suchý záchod a teče tu voda z ledovce. Je tu také heliport.

Ještě ten samý den pokračujeme na AUGILLE dGOUTER (3817 m.n.m.)  Celkem jdeme úsek 3,5 hod. Zespodu vypadá výstupový kuloár v pohodě. Cesta je však na hovno.  Celou dobu je vidět chat nad vámi a cesta neubíhá. Přelézají se nekonečné hřebínky a všude je neskutečné množství lidí. Jistící lano (jako ferrata) je v místech, kde je na prd a v místech kde by se hodilo jsou jenom naprdnutí Guidi s klientama. Batohy nám pochopitelně moc nepřidali na tempu. Těsně pod chatou je zase něco jako ferrata. U chaty hrotně smrdí záchody a tak jdeme nad chatu na plato postavit stan.

Jsou zde předkopaná místa a celkem větrno. Máme toho dost. Celkově jsme dnes vystoupali 2990 výškových metrů a z toho 2700 m pěšky. Už jenom tohle považuji za dobrý výkon. Místa na stan jsou docela dobrá, ale vaření v našem malém stanu je na prd. Ovšem má to svojí romantiku.

ÚTOK NA VRCHOL

Budíček v 1:30. Odchod ve 3:00. Trošku fouká vítr a stopa není všude úplně zřetelná. Na Valotce čeká spousta lidí asi až do 5 hod. Fouká trošku víc, než jsem myslel. Jakmile se zastavíme, mrznou nám nohy. Hřebínky nad Valotkou jsou pěkný, ale mám trošku strach, jak to Klárka pojme. Ale přešla to jako nic a ještě mě honí, ať přidám.  Celkem nám to trvá 4 - 4,5 hod. až na vrchol. Paráda. Jenom dost fouká vítr a je relativně zima. Foto a dolů.

Sestup na AUGILLE dGOUTER trvá cca 3 hod. v poklidném tempu. Vaříme si, balíme stan a věci a sestupujeme na TETE ROUSSE. Zase jdeme část cesty na mačkách. Je to na prd a sestup nám trvá skoro stejně jako cesta nahoru. Cca 4 hod. Je to trošku o hubu, protože všude je zase spousta vůdců, který táhnou svoje klienty nahoru nebo dolů jako ovce. Sestup se tím hrozně zpomaluje a nám s batohama se to zdá nekonečný. Celý je to dost hrozný.

Druhý nocleh si dáváme na TETE ROUSSE. Jsou tu krásné místa na stany. Stejně bychom dnes přišli dolů za tmy. Luxusní nocleh.

Ráno sestupujeme trošku jinou cestou. Jdeme na NID dAIGLE. To je konečná stanice zubačky, ale je v rekonstrukci. Po kolejích sestupujeme na LACHAT. Celkem nám to trvá od ROUSSE cca 4 hod. Z LACHATU jedem dolů zubačkou na stanici BELLEVUE. Tam je horní stanice lanovky, která vede z LES HOUCHES. Jedeme dolů lanovkou a vůbec nám to nevadí.

Parádní výlet a parádní zážitek. Je to choďák, ale má to svojí cenu.

INFO:

Zubačka až na NID dAIGLE jede z LA FAYET. Jena je ovšem 36 EUR/osoba.

Cena zubačky z COL DE VOZA na NID dAIGLE je 13,5 EUR/osoba.

Z COL DE VOZA jenom na LACHAT je to 5 EUR/osoba, zpáteční 7 EUR/osoba.

Lanovka z BELLEVUE na LES HOUCHES stojí 10,70 EUR/osoba.

Nocleh ve stanu nad AUGILLE dGOUTER je možný na pláni nad chatou cca 5 minut chůze. Vítr to ovšem byl 50-60 km/hod. To je považováno skoro za nic.

Obyčejný zapalovač nad 3200 m.n.m. nefunguje. Je potřeba mít piezový, nebo škrtadlo.

Lopata na sníh je zásadní nutnost. Dobrá byla zateplená bunda s primaloftem s kapucí.

Za zvážení stojí využití chaty AUGILLE dGOUTER, protože težký batohy nedovolovaly pohodu při výstupu, ani při sestupu.