Pittentaler Klettersteig

Rakousko, oblast Neukirchen, Gleissenfeld, Obtížnost: C/D.

Ferrata (klettersteig) kombinuje krátký turistický výstup a hezkou lezeckou část ve skalní stěně pod hradem Türkensturz Ruine. Maximální obtížnost úseku je C/D. Jedná se však celkově o velmi rychle zdolatelnou ferratu. Z vrcholu je krásný výhled a cesta se hodí jako zpestření během cesty po dálnici z Vídně na jih. Celý výstup zabere i se sestupem cca. 1,5-2 hod. včetně výstupu i sestupu. Celkové převýšení je 251 m. Šipka na mapě ukazuje místo parkoviště.

Časová náročnost: cca. 1,5–2 hod. ve velmi klidném tempu. Cca 30 minut nástup pod lana z parkoviště, 40 minut lezeni (když se nespěchá a leze se pouze po skále-ferrata to umožňuje), sestup (záleží na variantě) cca. 30 minut.

Sám na lehko jsem oběhl celou trasu i se sestupem za 45 min.

Převýšení: 251 m. Samotný lezecký úsek mám převýšení cca 80 m.

Nástupní místo:

Vesnice Gleissenfeld na silnici B54 v blízkosti dálnice A2 z Vídně na Graz. Vzdálenost z Vídně cca 45 km. Sjezd z dálnice u Neukirchenu nebo u Petersbaumgartenu. Ze silnice B54 se uhybá do vesnice přes železniční přejezd. Následně na křižovatce doleva a před restaurací doprava do uličky Türkensturzgasse. Na konci doleva a v ulici Lindenallee je před mostem po pravé straně parkoviště mezi stromy na trávníku. Kousek zpět podél potoka je dětské hřiště a toalety.

Popis přístupu:

Z parkoviště přes most a přímo do lesa. Jde se podle směrovek na Pittentaler Steigs. Nástup je cca 30 minut. V lese ve stoupání je odbočka vlevo. U kovové cedulky. Následně je po chvilce odbočka vpravo přímo pod skálu. Značkou je hromada kamení a dřevěná šipka. Pod skálou doporučuji nasadit helmu a pokračovat k nástupovému žebříku.

Popisy cest:

Celá cesta vede ve skalní stěně přímo na hrad. Je dobře patrná z dětského hřiště ve vesnici. Cesta je pěkný, logická a dobře odjištěná. Zhruba 25 výškových metrů pod vrcholem je vrcholová knížka. Velmi pěkné je, že celá cesta se dá absolvovat pouze po skále. Držet se lan není prakticky potřeba.

Krásné výhledy z vrcholu od ruin hradu. Celý výstup cca 40 minut bez spěchu. Kousek pod hradem je Naturhouse. Volně přístupný altán.

Popis sestupu:

Sestup z vrcholu má 3 varianty.

1) Lze sestoupit po značené turistické cestě do vesnice Gleissenfeld. Sestup po pohodné cestě je na cca. 1 hod. Ukazatel ukazuje 1,5 hod. ale to je podle mě přehnané.

2) Od altánu pod hradem lze sestoupit po Erzherzog Johann – Rundwanderweg. Cesta se napojí na výstupovou trasu. Doba sestupu cca 30 minut.

3) Přímo pod hradem je možné jít po druhém směru Erzherzog Johann – Rundwanderweg a podejít skalní stěnu.

Zdroj mapy: bergsteigen.com, 2017

Zdroj obrázku: bergsteigen.com, 2017

Mapka vesnice. Zdroj:  vlastní

Nástupní cedule na kraji lesa. Zdroj: vlastní

Odbočka v lese. Zdroj: vlastní

Odbočka doprava pod nástup na ferratu. Zdroj: vlastní

Nástupový žebřík. Zdroj: vlastní

Vrcholový hrad. Zdroj: vlastní

Sestupový ukazatel u altánu. Zdroj: vlastní