4043 m

Bernské Alpy

Díváme-li se od Grindelwaldu, je na jeho divokou a hrozivou stěnu působivý pohled. Díváme-li se od Ewigschneefeld ztrácí se působivost, ale zůstává jeho atraktivní značně velký hřeben. První výstup uskutečnil v r. 1862 vůdce z Grindewaldu Christian Almer a Ulrich Kaufmann s A.W.Moore (později známý svým prvním výstupem stěnou Brenvy na Mont Blanc) a H.B.George. Mapy: SLK 5004 Composite Berner Oberland National Map of Switzerland, 1:50000 SLK 1249 Finsteraarhorn National Map of Switzerland, 1:25000 Obtížnost: PD+. Cesta po ledovci s lezením do II a I. Námaha: Z chaty Monchsjoch je na vrchol 750 mH, navíc při návratu. Z chaty Konkordia je to 135O mH, z Finsteraarhorn 1000 mH. Nebezpečí: Na ledovci číhá obvyklé nebezpečí. Na části výstupu z chaty Konkordia je nebezpečí padajícího ledu, stejně tak při výstupu z chaty Finsteraarhorn. V závěrečném svahu na sedlo Fieschersattel je nebezpečí pádu kamení z vyšších partií. Nádherný vyhlídkový bod v centru divoké části Bernských Alp. Skialpinisté zde budou také spokojeni. Na velikonoce a svátky zde bývá velké množství lidí. Výstup na vrchol: Z chaty Monchsjoch přímo na východ a pak JV dolů přes Ewigschneefeld na 3300 m. (Tuto část lze absolvovat také z chaty Konkordia výstupem nahoru na Ewigschneefeld přes padající led a přímo k jihu do hlavní oblasti pádu ledu. Tato trasa je téměř bez trhlin, ale je zde větší nebezpečí pádu ledu než na trase z chaty Monchsjoch). Pak vystupujte nalevo (S) od skalního zebra sestupujícího z k. 3981 m Hinter-Fiescherhornu na k. 3415 m a pokračujte vlevo pod Z stěnou Hinter-Fiescherhornu. V závěrečné fázi je lépe jít vlevo (SZ) od směru pádu ledu ze sedla, přes často velkou okrajovou trhlinu a pak se držte vpravo přes prudké a často ledové svahy k volným břidlicovým skalám. Ty vedou do sedla Fieschersattel (3923 m, 3-4 h od chaty Monchsjoch). Poslednímu úseku se můžete vyhnout traverzem na k. 3711 m na skalním žebru nalevo od trhlinového svahu a následně na vrchol. Při výstupu z chaty Finsteraarhorn vystupujte pod ledovcem Fiescher až ke kote k. 3443 m. Na druhé straně přímo nahoru padajícím ledem, držte se vpravo asi během 120 mH. Dále tímto prudkým svahem s často otevřenými trhlinami a padajícím ledem. Potom vlevo směrem na Ochs, na příjemnější horní svahy ledovce okolo 3700 m, pak přímo východně nahoru do sedla Fieschersattel (4-5 h od chaty Finsteraarhorn, viz. nákres Grunhorn a Lauteraarhorn). Ze sedla Fieschersattel (nyní spojené cesty) pokračujte po JV hřebeni do ploten skalní věze. Lezte přes ni (III-) nebo ji obejděte napravo po prudkém sněhu nebo ledu. Potom pokračujte nahoru hřebenem po pevné rule k vrcholu (4-5 h od chaty Monchsjoch, 5-6 h od chaty Finsteraarhorn, 6-7 h od chaty Konkordia). Pohledy: Na JV je Hinter-Fiescherhorn a napravo za ním více rozeklaný Gross-Grunhorn, na V je Finsteraarhorn, na SV za Ochs jsou Schreckhorn a Lauteraarhorn, na Z Monch a severně blízko je Eiger. Na S je majestátní pohled dolů na impozantní stenu Fiescherwand. Ostatní výstupové cesty: SZ hřeben (AD, III, mix, a led do 50°, 4 km dlouhý hřeben od Unteren Monchsjoch, často mohutné převěje, 4-5 h od chaty Monchsjoch). S žebro od k. 3804 (TD+, IV a III, mix, vážná cesta, přístup přes roztrhaný ledovec, pak výstup 1000 mH, od začátku lezení 10 h). S stěna přímo (ED, IV mix, led do 65°, 1300 mH, jedna z nejtěžších ledových stěn v Alpách).

Průvodce vytvořil Láďa Hejkal.